پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی با عنوان بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی

پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی با عنوان بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی

هویت ملی
عدالت منزلتی
عدالت سیاسی
عدالت توزیعی
تبیین جایگاه هویت در میان جوانان
رابطه عدالت و هویت ملی در میان جوانان
دانلود پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی
خرید پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
فروش فایل
انجام پایان نامـ

رفتن به سایت اصلی

پایان نامـه کارشنـاسی ارشـد رشته علوم سیاسی با عنوان

بررسی رابطه میان احساس عدالت در نزد جوانان تهرانی و هویت ملی

 

چكیده:

در پژوهش حاضر مسأله اصلی این است که آیا میان احساس عدالت و هویت ملی در بین جوانان رابطه ای وجود دارد؟ یکی از مسائلی که در حال حاضر توجه اندیشمندان و محققان و سیاستگزاران را بخود جلب نموده است بحران هویت خصوصاً در میان جوانان می باشد. پیشرفت و توسعه در عرصه ارتباطات و اطلاعات بطور یقین الگوهای زندگی، ارزشها و هنجارهای مردم جوامع را دچار دگرگونی می کند و چنانچه این تغییرات منجر به از بین رفتن هویت جوامع شود کیستی و چیستی آنها را زیر سؤال می برد و اعضای جامعه دچار سردرگمی و به معنایی بی هویتی می شوند.

 

در این پژوهش به عنوان متغیر مستقل فرضیه اصلی تحقیق این است که «هر چقدر احساس عدالت در میان جوانان بیشتر باشد هویت ملی آنان قوی تر است»متغیر مستقل، احساس عدالت است با ابعاد سیاسی، اقتصادی، منزلتی و فرهنگی و متغیر وابسته هویت ملی است. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه در قالب 40 سؤال در میان جوانان 29-18 تهرانی با حجم نمونه 371 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از محدوده شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران از هر منطقه تعدادی بلوک تعدادی خانوار و نهایتا از خانوار ها با افراد 29-18 ساله مصاحبه انجام گرفته است.

 

در این تحلیل ابتدا رابطه هویت ملی با متغیرهای مستقل احساس عدالت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و منزلتی سنجیده شد و رابطه مذکور حاکی از آنست که بین متغیرهای مستقل (ابعاد عدالت) با بعد فرهنگی، زبانی و تاریخی هویت ارتباط معناداری وجود نداشته است اما رابطه میان ابعاد عدالت با بعد اجتماعی و جغرافیایی هویت که به معنای احساس عاطفه نسبت به اعضای اجتماع ملی و احساس تعلق و وفاداری نسبت به آب و خاک و مرزهای جغرافیایی در برابر خطرات احتمالی می باشد مثبت و معنی دار می باشد.رابطه ابعاد احساس عدالت با هویت سیاسی (تعهد و تعلق افراد نسبت به نظام سیاسی و دولت) مثبت و معنی دار است. در مورد ارتباط ابعاد احساس عدالت با هویت مذهبی نتایج گویای آن است که احساس عدالت سیاسی و احساس منزلتی با هویت مذهبی دارای ارتباط معنی دار مثبتی است و این در حالی است که بین احساس عدالت اقتصادی و احساس عدالت فرهنگی با هویت مذهبی ارتباط معنی داری مشاهده نشده است.

 

 

کلمات کلیدی:

عدالت

جوانان

هویت ملی

عدالت منزلتی

عدالت سیاسی

عدالت توزیعی

 

 

 

 

1  بیان مسأله 

هویت ملی را می‌توان مهم‌ترین و فراگیرترین و بالاترین سطح هویت دانست. هویت به معنای «چه كسی بودن» از نیاز طبیعی انسان به شناخته شدن یا معرفی‌شدن به كسی یا جایی نشأت می‌گیرد. این احساس نیاز به تعلق، نیازی ذاتی و اساسی است كه در هر فردی وجود دارد. از یك منظر می‌توان گفت مقوله‌ای به نام هویت سابقه‌ای به بلندای تاریخ بشریت دارد. هویت ملی روند پاسخ‌گویی آگاهانه یك ملت به پرسشهایی پیرامون خود، گذشته، كیفیت خاستگاه، حوزه تمدنی، جایگاه سیاسی ـ اقتصادی، فرهنگی و ارزشهای مهم تاریخی خود است. در تعریف هویت ملی آنرا احساس تعلق و تعهد نسبت به اجتماع ملی و كل جامعه ای كه فرد در آن عضویت دارد دانسته‌اند. در این تعریف، باورها، ارزشها و هنجارها، تاریخ، دین، آداب و رسوم، ادبیات، اسطوره‌ها و … جای دارد. در دهه‌های اخیر بحث درخصوص هویت ملی اهمیت وافری پیدا كرده است.

 

 یكی از مسایلی كه اكنون محور بحث بسیاری از دانشمندان، محققان و سیاست‌گذاران است بحران هویت خصوصاًُ در بین جوانان می‌باشد. در عصر كنونی با پیشرفت چشمگیر در عرصه ارتباطات و اطلاعات و نفوذ بسیار وسیع وگسترده الگوهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، افراد با هجوم انبوهی از اطلاعات، ارزش‌ها و الگوها روبه رو هستند و مسلماً هویت به عنوان مجموعه‌ای از عواطف، احساسات، ارزشها و تعلقات، در این مسیر دچار تحولات مهمی خواهد شد. زمانی كه افراد از هویت‌های قبلی خود جدا شده و به هویت‌های جدید نیز نمی‌توانند بپیوندند دچار بلاتكلیفی و سردرگمی می‌شوند. در این وضعیت، افراد با پرسش‌هایی از قبیل ما كه بوده و هستیم و چه باید باشیم روبرو خواهند شد. این حالت بلاتكلیفی و سردرگمی زمینه لازم برای آسیب‌‌پذیری جامعه و مردم در برابر عوامل خارجی و نفوذ فرهنگهای مختلف را مساعد می‌سازد.

 

بر اساس برخی مطالعاتی که انجام شده است تغییراتی که نهایتاً ممکن است به بحران منجر شود در جامعه ما وجود دارد و نشانه های زیادی از آن دیده می شود. فاصله فرهنگی میان نسلهای مختلف، کاملاٌ مشهود است و مؤلفه های اساسی مطرح در میان نسل اول با مؤلفه های اساسی نسل بعد تفاوت بنیادی پیدا کرده است. بسیاری از اعتقادات، باورها و سنتهای نسل اول به عنوان اموری مورد تردید برای نسل کنونی در آمده است و جوانان امروز نسبت به آن بی اعتنا شده اند.بركسی پوشیده نیست كه كشور ما از لحاظ فرهنگ و تمدن از غنای فراوانی برخوردار است. «آنتونی اسمیت» تعبیر جالبی را درخصوص هویت ملی به كار می‌برد و آنرا «بازتولید و بازتفسیر دائمی الگوی ارزش‌ها، نهادها، خاطرات، اسطوره‌ها و سنت‌هایی كه میراث متمایز ملت‌ها را تشكیل می‌دهند و تشخیص هویت افراد با‌ آن الگو و میراث و یا عنصر فرهنگی امكانپذیر است» (30:1383) می‌داند. براین اساس هر ملتی می‌بایست توانایی تغذیه اعضای خود از این میراث را داشته باشد و به بازتولید، بازآفرینی و تداوم آن همت گمارد. اگر ملتی متكی بر پشتوانه عظیم و زندگی و میراث‌های ملی خود نباشد، نمی‌تواند هویت و وجود خویش را به اثبات برساند.

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: كلیات طرح

1-1 بیان مساله……………………………………………….2

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش……………………….5

1-3 اهداف پژوهش……………………………………….6

1-4 سؤالات پژوهش(سؤال اصلی و فرعی)………7

1-5 فرضیه اصلی………………………………………….8

1-6 تعریف مفاهیم………………………………………..9

1-7 متغیرهای مستقل و وابسته……………………….12

1-8 روش تحقیق ………………………………………..12

1-8-1 شیوه جمع‌آوری اطلاعات…………………..12

1-9 پیشینه تحقیق………………………………………..13

1-9-1 تحقیقات داخلی………………………………..13

1-9-2 تحقیقات خارجی………………………………21

1-10 جایگاه تحقیق حاضر نسبت به تحقیقات دیگر…..25

 

فصل دوم: چارچوب نظری

2-1 پیشینه موضوع هویت……………………………28

2-1-1 پیشینة مفهومی…………………………………28

2-1-2 انواع هویت…………………………………….29

2-1-2-1 هویت فردی……………………………….29

2-1-2-2 هویت جمعی………………………………30

2-2 هویت ملی…………………………………………..32

2-2-1 دولت……………………………………………..34

2-2-1-1 ویژگی دولت‌های مدرن………………..36

2-2-1-2 حكومـت……………………………………36

2-2-2 ملـت……………………………………………….37

2-3 ابعاد هویت ملی……………………………………..43

2-3-1 بعد اجتماعی……………………………………..43

2-3-2 بعد تاریخی……………………………………….44

2-3-3 بعد جغرافیایی……………………………………45

2-3-4 بعد سیاسی………………………………………..45

2-3-5 بعد دینی……………………………………………45

2-3-6 بعد فرهنگی………………………………………46

2-3-7 بعد زبانی………………………………………….46

2-4 پیشینه نظری هویت………………………………..46

2-4-1 سطح كلان………………………………………..48

2-4-2 سطح خرد…………………………………………54

2-4-3 دیدگاه تلفیق‌گرایان (جامعه‌شناسان معاصر)……..68

2-5 مفهوم سازی هویت ملی (هویت جامعه ای)……..81

2-6 پیشینه موضوع عدالت…………………………….85

2-6-1 چارچوب مفهومی……………………………..85

2-6-2 دسته‌بندی‌های مختلف عدالت…………….92

2-6-3 پیشیته نظری مفهوم عدالت…………………96

2-6-3-1 از دوره اندیشه اسطوره‌ای تا رنسانس.97

2-6-3-2 عدالت در اندیشه های قرون میانه……100

2-6-3-3 عدالت در اندیشه متفكران دوران بعد از رنسانس…101

2-7 مفهوم‌سازی عدالت………………………………..127

2-8 فرضیه های تحقیق…………………………………143

 

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق

3-1 واحد تحلیل و سطح تحلیل…………………….147

3-2 روش سنجش و ابزار گردآوری اطلاعات….147

3-3 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ….148

3-4 جامعه آماری…………………………………………153

3-5 حجم نمونه…………………………………………..153

3-6 شیوة نمونه گیری…………………………………..154

3-7 روایی و اعتبار پرسشنامه…………………………155

3-8  نحوة تكمیل پرسشنامه…………………………..157

3-9 روش‌های تجزیه و تحلیل داده ها…………….157

3-10 محدودیت‌های تحقیق…………………………..157

 

فصل چهارم: تبیین جایگاه هویت در میان جوانان 

4-1 بخش اول: یافته های توصیفی…………………..160

4-1-1 سیمای پاسخگویان……………………………..160

4-1-2 تبیین جایگاه هویت در میان جوانان………173

4-1-2-1 بعد اجتماعی هویت (متغیر وابسته)…..173

4-1-2-1-1 شاخص بعد اجتماعی هویت.175

4-1-2-2 بعد تاریخی هویت………………………….176

4-1-2-2-1 شاخص بعد تاریخی هویت………….178

4-1-2-3 بعد جغرافیایی هویت………………………179

4-1-2-3-1 شاخص بعد جغرافیایی هویت………180

4-1-2-4 بعد سیاسی هویت…………………………..181

4-1-2-4-1 شاخص بعد سیاسی هویت………….183

4-1-2-5 بعد دینی هویت……………………………..184

4-1-2-5-1 شاخص بعد دینی هویت……………..185

4-1-2-6 بعد فرهنگی هویت…………………………186

4-1-2-6-1 شاخص بعد فرهنگی هویت………..187

4-1-2-7 بعد زبانی هویت……………………………188

4-1-2-7-1 شاخص بعد زبانی هویت……………189 

4-1-2-8 شاخص كلی هویت………………………190

4-1-2-9 مقایسه ابعاد شاخص هویت……………191

4-1-3 تبیین جایگاه عدالت در میان جوانان…….192

4-1-3-1 احساس عدالت سیاسی (متغیر مستقل)…192

4-1-3-1-1 شاخص احساس عدالت سیاسی….195

4-1-3-2 احساس عدالت اقتصادی………………..196

4-1-3-2-1 شاخص احساس عدالت اقتصادی.198

4-1-3-3 احساس عدالت فرهنگی……………….199

4-1-3-3-1 شاخص احساس عدالت فرهنگی..200

4-1-3-4 احساس عدالت منزلتی…………………..201

4-1-3-4-1 شاخص احساس عدالت منزلتی….203

4-1-3-5 شاخص كلی احساس عدالت………….204

4-1-3-6 مقایسه شاخص‌های فرعی احساس عدالت توزیعی (متغیر مستقل)……205

4-1-3-7 مشروعیت دولت (متغیر مستقل و واسطه)……….206

4-1-3-8 شاخص مشروعیت دولت……………..208

4-2 بخش دوم: سنجش (نسبت سنجی) رابطه عدالت و هویت ملی در میان جوانان…………………………………209 

4-2-1 رابطه بین بعد اجتماعی هویت ملی و ابعاد احساس عدالت (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منزلتی)……………..209

4-2-2 رابطه بین هویت تاریخی وابعاد احساس عدالت……………………………………………………………………….210 

4-2-3 رابطه بین هویت جغرافیایی و ابعاد احساس عدالت………………………………………………………………….210

4-2-4 رابطه بین هویت سیاسی و ابعاد احساس عدالت………………………………………………………………………211

4-2-5 رابطه بین هویت مذهبی و ابعاد احساس عدالت………………………………………………………………………212

4-2-6 رابطه بین هویت فرهنگی و ابعاد احساس عدالت…………………………………………………………………….212

4-2-7 رابطه بین هویت زبانی و ابعاد احساس عدالت………………………………………………………………………..213

4-2-8 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت سیاسی………………………………………………………………………213

4-2-9 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت اقتصادی…………………………………………………………………….214

4-2-10 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت منزلتی……………………………………………………………………..214

4-2-11 رابطه بین هویت ملی و احساس عدالت فرهنگی…………………………………………………………………..214

4-2-12 رابطه بین هویت ملی و  احساس عدالت………………………………………………………………………………214

4-2-13 رابطه مشروعیت نظام سیاسی با ابعاد هویت ملی……………………………………………………………………215

4-2-14 رابطه بین هویت ملی و  مشروعیت نظام سیاسی……………………………………………………………………215

4-2-15 رابطه بین احساس عدالت و مشروعیت نظام سیاسی………………………………………………………………216

4-2-16 رابطه بین هویت ملی و تعداد موارد استفاده از رسانه‌های خارجی……………………………………………216

4-2-17 رابطه بین هویت ملی و سفرخارجی فرد و گروه مرجع…………………………………………………………..217

4-2-18 رابطه بین هویت ملی و تعلق قومی فرد………………………………………………………………………………..218

4-2-19 هویت ملی و تحصیلات…………………219

4-2-20 هویت ملی و شغل…………………………220

4-2-21 هویت ملی و پایگاه اقتصادی ـ‌ اجتماعی……………………………………………………………………………….221

4-2-22 هویت ملی و جنسیت پاسخگویان…….222

4-3 بخش سوم: رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام……………………………………………………………………222

4-4 بخش چهارم: تحلیل مسیر………………………226

4-4-1 کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی……..229 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1 نتایج توصیفی…………………………………………………………………………….233

5-1-1 ویژگیهای زمینه ای پاسخگویان…………………………………………….233

5-1-2 توصیف متغییرهای مستقل و وابسته……………………………………..234

5-2 نتایج تحلیلی………………………………………………………………………………239

5-2-1 فرضیه اصلی تحقیق……………………………………………………………..240

5-2-2 نتیجه مهم تحقیق………………………………………………………………244

5-3 پیشنهادات……………………………………………………………………………..247

5-3-1 پیشنهاد به محققین…………………………………………………………….247 

5-3-2 پیشنهاد به مسئولین……………………………………………………………247

فهرست منابع…………………………………………………………………………………250

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………..257

 

 

فهرست جدول‌ها

جدول 3-1: تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………..150

جدول 3-2: عناوین متغیرها و سطوح سنجش و ابزار سنجش آنها………………………………………………………154

جدول 3-3: نتایج تحلیل روایی متغیرهای اصلی تحقیق……………………………………………………………………..156

جدول 4-1: میانگین سن پاسخگویان…………..160

جدول 4-2: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب جنسیت…………………………………………………………………161

جدول 4-3: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب محل تولد……………………………………………………………….161

جدول 4-4: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب قومیت والدین و تعلق قومی فرزندان………………………….162

جدول 4-5: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب میزان تحصیلات والدین و پاسخگویان……………………….164

جدول4-6: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب مذهب…………………………………………………………………….165

جدول4-7: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب وضعیت فعالیت………………………………………………………..165

جدول 4-8: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب شغل پدر و شغل پاسخگویان (در صورت اشتغال)………166

جدول 4-9: میانگین درآمد پدر پاسخگویان(به تومان)……………………………………………………………………….167

جدول 4-10: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی پاسخگویان………………………167

جدول 4-11: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب منطقه محل سكونت……………………………………………..168

جدول 4-12: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مطالعه یا عدم مطالعه روزنامه…………………………………168

جدول 4-13: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مطالعه روزنامه‌ها و مجلات خارجی………………………169

جدول 4-14: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از برنامه‌های ماهواره…………………………………170

جدول 4-15: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از اینترنت………………………………………………..170

جدول 4-16: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب سایت‌های مورد استفاده………………………………………..171

جدول 4-17: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب استفاده از رسانه های ارتباطی خارجی……………………171

جدول 4-18: تعداد رسانه‌های مورد استفاده پاسخگویان……………………………………………………………………172

جدول 4-19: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب مسافرت به كشورهای خارجی………………………………172

جدول 4-20: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب گویه‌های بعد اجتماعی هویت……………………………….173

جدول 4-21: توزیع نسبی جمعیت نمونه بر حسب اولویت انتخاب فرد خارجی و ایرانی……………………..174

جدول 4-22: میانگین، میانه و انحراف معیار شاخص هویت اجتماعی…………………………………………………175

جدول 4-23: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد تاریخی هویت…………………………………176

جدول 4-24: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد جغرافیایی هویت…………………………….179

جدول 4-25: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد سیاسی هویت…………………………………181

جدول 4-26: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد دینی هویت……………………………………184

جدول 4-27: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های بعد فرهنگی هویت……………………………….186

جدول 4-28: توزیع نسبی جمعیتی نمونه برحسب گویه‌های بعد زبانی هویت……………………………………188

جدول 4-29: توزیع شاخص كلی هویت…..190

جدول 4-30: مقایسه ابعاد مختلف شاخص هویت (100ـ0 = )………………………………………………191

جدول 4-31: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت سیاسی…………………………192

جدول 4-32: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت اقتصادی………………………196

جدول 4-33: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت فرهنگی……………………….199

جدول 4-34: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های احساس عدالت منزلتی…………………………201

جدول 4-35: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب میزان اعتبار افراد بر اساس شایستگی……………………203

جدول 4-36: میانگین شاخص‌های فرعی احساس عدالت……………………………………………………………..205

جدول 4-37: توزیع نسبی جمعیت نمونه برحسب گویه‌های مشروعیت دولت…………………………………206

جدول 4-38: ضرایب همبستگی بین هویت اجتماعی و انواع احساس عدالت………………………………….209

جدول 4-39: ضرایب همبستگی بین هویت تاریخی و ابعاد احساس عدالت……………………………………210

جدول 4-40: ضرایب همبستگی بین هویت جغرافیایی و ابعاد احساس عدالت………………………………..210

جدول 4-41: ضرایب همبستگی بین هویت سیاسی و ابعاد احساس عدالت…………………………………….211

جدول 4-42: ضرایب همبستگی بین هویت مذهبی و ابعاد احساس عدالت…………………………………….212

جدول 4-43: ضرایب همبستگی بین هویت فرهنگی و ابعاد احساس عدالت…………………………………..212

جدول 4-44: ضرایب همبستگی بین هویت زبانی و ابعاد احساس عدالت………………………………………213

جدول 4-45: ضرایب همبستگی بین مشروعیت و ابعاد هویت………………………………………………………215

جدول 4-46: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب تعداد موارد استفاده از رسانه‌های خارجی……216

جدول 4-47: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب سفر خارجی فرد………………………………………217 

جدول 4-48: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب مسافرت گروه مرجع به خارج از کشور……..217

جدول 4-49: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب سکونت گروه مرجع در خارج از کشور……..217

جدول 4-50: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب احساس تعلق قومی فرد……………………………218

جدول 4-51: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب میزان تحصیلات پاسخگویان……………………..219

جدول 4-52: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب شغل پاسخگو…………………………………………220

جدول 4-53: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی بر حسب شغل پدر……………………………………………….220

جدول 4-54: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی………………………..221 

جدول 4-55: آزمون آنالیز واریانس هویت ملی برحسب جنسیت پاسخگویان…………………………………222

جدول 4-56: نتایج رگرسیون چند متغییره223

جدول4-57: نمایش میزان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مدل بر هویت ملی…………………………227

جدول 4-58: رابطه میان متغیر مستقل اصلی و وابسته تحقیق با کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی…229

جدول 4-59: رابطه میان هویت ملی و ابعاد احساس عدالت با کنترل متغیر مشروعیت نظام سیاسی….229 

 

فهرست نمودارها

نمودار 4-1: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص هویت اجتماعی…….176

نمودار 4-2: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد تاریخی هویت..178

نمودار4-3: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد جغرافیایی هویت………181

نمودار4-4: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد سیاسی هویت….183

نمودار 4-5: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص هویت دینی…………..185

نمودار 4-6: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد فرهنگی هویت.188

نمودار 4-7: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص بعد زبانی هویت……190

نمودار 4-8: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص كلی هویت……………191

نمودار 4-9: هیستوگرام توزیع فروانی شاخص احساس عدالت سیاسی……195

نمودار 4-10: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت اقتصادی…199

نمودار 4-11: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت فرهنگی….201

نمودار4-12: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص احساس عدالت منزلتی……204

نمودار 4-13: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص کلی احساس عدالت………205

نمودار 4-14: هیستوگرام توزیع فراوانی شاخص مشروعیت دولت208

 

 

فهرست شكلها

شكل 2-1: عناصر ملت از نظر دیوید میلر……………………………………………42

شكل 2-2: انواع جامعه و وفاق اجتماعی از نظر دوركیم……………………..51

شكل 2-3: انواع كنش در نظریه‌ هابرماس……………………………………………74

شكل 2-4: نظام جامعه…………………………………………………………………………84

شکل 2-5: ابعاد هویت ملی (جامعه ای). …………………………………………. 85

شكل 2-6: دسته‌بندی جوامع بر اساس شاخص‌های عدالت از نظر دیوید جیل….121

شكل 2-7: دسته‌بندی انواع عدالت……………………………………………………..130

شكل 2-8: انواع بحران و محورهای استعمار جهان حیاتی در نظریه هابرماس…….140

شكل 2-9: ابعاد مشروعیت سیاسی…………………………………………………….142

 

 

 

  • بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران

    بررسی رابطه بین سبک های رهبری مدیران مدارس براساس نظریه لیکرت با رضایت شغلی دبیران نظریه لیکرت رضایت شغلی سبک های رهبری رضایت شغلی دبیران سبک رهبری لیکرت سبکهای رهبری مدیران سبکهای رهبری مدیران مدارس رابطه بین سبک های رهبری…

  • پاورپوینت استاندارد شماره 10حسابداری - کمک های بلاعوض دولت

    پاورپوینت استاندارد شماره 10حسابداری - کمک های بلاعوض دولت پاورپوینت کمک های بلاعوض دولتی پاورپوینت کمک های بلاعوض دولت چیست پاورپوینت حسابداری کمک های بلاعوض دولت پاورپوینت استاندارد کمک های بلاعوض دولت پاورپوینت استاندارد حسابداری کمک های بلاعوض دولت پاورپوینت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق باورهای ریاضی معلمان 31

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق باورهای ریاضی معلمان 31 کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه باورهای ریاضی معلمان مبانی نظری باورهای ریاضی معلمان پیشینه تحقیق باورهای ریاضی معلمان پیشینه داخلی باورهای ریاضی معلمان پیشینه خارجی باورهای ریاضی معلمان پیشینه…

  • پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

    پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری منابع انسانی پرسشنامه استراتژی برون سپاری پرسشنامه استاندارد برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات دانلود پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات و…

  • پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی

    پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی پاورپوینت بررسی انواع سقف های ساختمانی بررسی انواع سقف های ساختمانی تحقیق انواع سقف های ساختمانی مقاله انواع سقف های ساختمانی سقف چوبی سقف طاق ضربی سقف تیرچه بتني و بلوک سقف تیرچه فلزي…

  • پروپوزال بررسی سیستم عامل های ابری و ارائه راه حل هایی برای چالشهای پیش رو

    پروپوزال بررسی سیستم عامل های ابری و ارائه راه حل هایی برای چالشهای پیش رو سیستم عامل های ابری چالش های سیستم عامل های ابری راهکارهایی برای چالش های سیستم عامل های ابری پروپوزال چالش های سیستم عامل های ابری…

  • ضرورت ثبت نکاح و طلاق و ضمانت اجرایی مدنی آن

    ضرورت ثبت نکاح و طلاق و ضمانت اجرایی مدنی آن پایان نامه ازدواج پایان نامه طلاق پایان نامه نکاح آثار ثبت ازدواج و طلاق شرایط ثبت اسناد نکاح اهداف ثبت اسناد رسمی ازدواج و طلاق ضرورت ثبت نکاح و طلاق…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش صندوق های مشترک سرمایه گذاری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش صندوق های مشترک سرمایه گذاری مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری دانلود مبانی نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری پیشینه تحقیق صندوق های مشترک سرمایه گذاری ادبیات نظری صندوق های مشترک سرمایه گذاری فصل…

  • پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس

    پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه قصد خرید مصرف کننده پرسشنامه قصد خرید مشتریان پرسشنامه خرید کالای لوکس پرسشنامه قصد مصرف کننده برای خرید کالای لوکس پرسشنامه عوامل موثر بر قصد مصرف…

  • پاورپوینت محوطه سازی و فرش کف در 56 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور کامل و جامع همراه با شکل و تصاویر

    پاورپوینت محوطه سازی و فرش کف در 56 اسلاید کاملا قابل ویرایش به طور کامل و جامع همراه با شکل و تصاویر پروژه پاورپوینت محوطه سازی فرش کف رفتن به سايت اصلي در این پروژه پاورپوینت محوطه سازی و فرش کف…

  • پاورپوینت فصل سوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز تألیف ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني

    پاورپوینت فصل سوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز تألیف ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل سوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني با موضوع…

  • ارزیابی براورد سود و بازده سهام شركتها در دوره اول

    ارزیابی براورد سود و بازده سهام شركتها در دوره اول پیش بینی سود سهام پیش بینی بازده سهام نخستین عرضه عمومی سهام پیش‌بینی سود و بازده سهام محاسبه بازده غیرعادی سهام جدید محاسبه بازده اولیه سهام جدید دانلود پروپوزال آماده…

  • تعیین رضایت شغلی و نظریه های آن با تاکید بر پیشینه آن و فاکتورهای جنیفر

    تعیین رضایت شغلی و نظریه های آن با تاکید بر پیشینه آن و فاکتورهای جنیفر تعیین رضایت شغلی سنجش رضایت شغلی نظریه‌های رضایت شغلی فاکتورهای رضایت شغلی از نگاه جنیفر تاریخچه مطالعات رضایت شغلی دانلود تحقیق رضایت شغلی پیامدهای رضایت…

  • پاورپوینت آشنایی با کاشی و سرامیک

    پاورپوینت آشنایی با کاشی و سرامیک رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با کاشی و سرامیک جهت رشته مواد و متالوژی در قالب 16 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • دانلود پاورپوینت توسعه صنعتی ایران بعد از انقلاب 49 اسلاید

    دانلود پاورپوینت توسعه صنعتی ایران بعد از انقلاب 49 اسلاید رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت توسعه صنعتی ایران بعد از انقلاب 49 اسلاید جهت رشته حسابداری در قالب 49 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع…

  • برنامه ریزی منابع سازمانی

    برنامه ریزی منابع سازمانی CIS ERP سازمان برنامه ریزی منابع سازمانی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مدیریت رفتن به سایت اصلی…

  • پاورپوینت برند و برندسازی و اهمیت آن برای مشتری

    پاورپوینت برند و برندسازی و اهمیت آن برای مشتری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت برند و برند سازی جهت رشته مدیریت در 33 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش      …

  • پایان نامه کارشناسی اطلاعات عملیات با عنوان بررسی عملکرد رادار مونو پالس در محیط جنگ الکترونیک

    پایان نامه کارشناسی اطلاعات عملیات با عنوان بررسی عملکرد رادار مونو پالس در محیط جنگ الکترونیک بررسی توانایی گیرنده ECM در آشکار سازی رادار رادار جنگ الکترونیک دانلود پایان نامه رادار مونو پالس دانلود پایان نامه عملکرد رادار مونو پالس…

  • دانلود پاورپوینت ارزیابی سلامت جنین 43 اسلاید

    دانلود پاورپوینت ارزیابی سلامت جنین 43 اسلاید رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت ارزیابی سلامت جنین 43 اسلاید جهت رشته پزشکی در قالب 43 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • پروپوزال بررسی سیستم بهای تمام شده و روش ABC در بیمارستان

    پروپوزال بررسی سیستم بهای تمام شده و روش ABC در بیمارستان هزینه یابی بر مبنای فعالیت هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان امکان سنجی استقرار ABC پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بیمارستان اجرا هزینه یابی بر…

  • عفو خصوصی در حقوق موضوعه ایران و بررسی شرایط و تشریفات اعطای آن

    عفو خصوصی در حقوق موضوعه ایران و بررسی شرایط و تشریفات اعطای آن قلمرو عفو خصوصی آثار عفو خصوصی یژگی های عفو خصوصی شرایط اعطای عفو خصوصی مبنای حقوقی عفو خصوصی تشریفات اعطای عفو خصوصی عفو خصوصی در حقوق موضوعه…

  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل رنگ در معماری

    پاورپوینت تجزیه و تحلیل رنگ در معماری پاورپوینت تجزیه و تحلیل رنگ در معماری پاورپوینت رنگ در معماری تحقیق رنگ در معماری ابعاد هر رنگ گام رنگ‌ها دسته بندی رنگها دمای رنگ رنگ‌های گرم رنگ‌های سرد رنگ های خنثی رنگ…

  • طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک

    طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک شبکه های ارتباطی طرح تفصیلی شهر یزد مطالعات حمل و نقل و ترافیک طرح تفصیلی شهر یزد،مطالعات حمل و نقل و ترافیک سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل…

  • دانلود پاورپوینت معماری مجموعه ورزشی آزادی تهران

    دانلود پاورپوینت معماری مجموعه ورزشی آزادی تهران پاورپوینت مجموعه ورزشی آزادی تهران دانلود پاورپوینت مجموعه ورزشی آزادی تهران پاورپوینت مجموعه ورزشی آزادی تهران از نظر معماری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مجموعه ورزشی آزادی تهران در قالب 38 اسلاید…

  • تحقیق کامل در مورد فعالیت های فوق برنامه و مکمل

    تحقیق کامل در مورد فعالیت های فوق برنامه و مکمل تعریف فعالیت های فوق برنامه فعالیت های فوق برنامه مدارس فعالیت های فوق برنامه در ایران فعالیت های فوق برنامه در مدارس ابتدایی تحقیق درباره فعالیت های فوق برنامه و…

  • مقاله ترجمه شده قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای هماهنگی یک زنجیره تأمین با عمر کوتاه محصولات

    مقاله ترجمه شده قراردادهای تسهیم بر درآمد و تخفیف برای هماهنگی یک زنجیره تأمین با عمر کوتاه محصولات کلمات کلیدی : مقاله ترجمه شده رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده درس هماهنگی زنجیره تامین رشته مهندسی صنایع مقاله ترجمه شده…

  • پاورپوینت مروری بر سیره بزرگان ایران در حمایت از تولید داخل

    پاورپوینت مروری بر سیره بزرگان ایران در حمایت از تولید داخل پاورپوینت حامیان تولید ملی پاورپوینت حامی تولید ملی پاورپوینت کانال حامیان تولید ملی پاورپوینت دانلود کتاب حامیان تولید ملی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مروری بر سیره بزرگان…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد 43 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصاد 43 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه متغیرهای کلان اقتصادی مبانی نظری متغیرهای کلان اقتصادی پیشینه تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی پیشینه پژوهش متغیرهای کلان اقتصادی پیشینه نظری متغیرهای کلان اقتصادی…

  • دانلود پاورپوینت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    دانلود پاورپوینت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت رشته مدیریت در 115 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) جهت پیاده سازی استراتژی های مرکزآموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری

    ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) جهت پیاده سازی استراتژی های مرکزآموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری عملکرد سازمانی ارزیابی عملکرد مدل کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن پیاده سازی استراتژی های…

  • پاورپوينت جدول عناصر additional

    پاورپوينت جدول عناصر additional پاورپوينت جدول عناصر پاورپوينت جدول عناصر additional پاورپوينت در مورد جدول عناصر additional دانلود پاورپوينت جدول عناصر additional پاورپوينت در مورد جدول عناصر دانلود پاورپوينت جدول عناصر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت جدول عناصر additional…

  • ادبیات نظری و پیشینه تجربی بیماری آسم

    ادبیات نظری و پیشینه تجربی بیماری آسم کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​بیماری آسم مبانی نظری ​​​​​​​بیماری آسم پیشینه تحقیق ​​​​​​​بیماری آسم پیشینه داخلی ​​​​​​​بیماری آسم پیشینه خارجی ​​​​​​​بیماری آسم پیشینه پژوهش ​​​​​​​بیماری آسم پیشینه نظری ​​​​​​​بیماری آسم…

  • پاورپوینت تصاویر موزه شرکت پورشه

    پاورپوینت تصاویر موزه شرکت پورشه پاورپوینت مالک شرکت پورشه پاورپوینت پورشه پاورپوینت شرکت پورشه پاورپوینت موزه شرکت پورشه پاورپوینت موزه پورشه پاورپوینت تصاویر موزه پورشه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تصاویر موزه شرکت پورشه جهت رشته معماری در قالب 22…

  • دانلود پاورپوینت سیستم های انتشار اطلاعات

    دانلود پاورپوینت سیستم های انتشار اطلاعات پاورپوینت سیستم های انتشار اطلاعات پاورپوینت سیستم های پالایش اطلاعات پاورپوینت سیستم های بازیابی اطلاعات رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت سیستم های انتشار اطلاعات جهت رشته کامپیوتر در قالب 24 اسلاید و با…

  • مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

    مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم مبانی نظری سکونتگاه های غیررسمی مبانی نظری توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند…