مبانی نظری ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

مبانی نظری ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

مبانی نظری فرهنگ سازمانی
مبانی نظری مدیریت ‌دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در ارتش
مبانی نظری فرهنگ سازمانی و مدیریت ‌دانش
پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح
مبانی نظری رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده سازی مدیریت ‌دانش
چالش ها و موانع پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح
مولفه‌های فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل رابینز

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه كارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

 

 

 

 

 

 

چكیده

این تحقیق با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی موجود نداجا بر به‌كارگیری نظام مدیریت ‌دانش توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) صورت پذیرفته است. روش انجام این تحقیق توصیفی- همبستگی و از شاخه تحقیقات میدانی می‌باشد. از لحاظ ماهیت و وسعت کاربرد یک تحقیق کابردی و از لحاظ زمانی یک تحقیق مقطعی به‌حساب می‌آید. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق پرسش‌نامه بوده که از پرسش‌نامه‌های رابینز و ویلیامسون  استفاده شده که با استفاده از نرم‌افزار آماری Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی 10 فرضیه به بوته آزمایش نهاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین مؤلفه‌های حمایت‌مدیران، هویت‌سازمانی، سبك‌رهبری، سیستم‌كنترل، یكپارچگی و الگوهای‌ارتباطی موجود در نداجا با به‌كارگیری مدیریت دانش رابطه وجود دارد. هم‌چنین 4فرضیه خلاقیت فردی، سازش با پدیده تعارض، سیستم پاداش و خطرپذیری با مدیریت دانش ارتباط معناداری را مشاهده ننموده‌اند.

 

 

 

 

واژه های کلیدی:

رابینز

مدیریت دانش

فرهنگ سازمانی

نیروی دریایی ارتش ج. ا. ا

 

 

 

مقدمه

در سال‌های اخیر، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، پیوستن به‌روند دانش را آغاز کرده‌اند كه مفاهیم جدیدی چون کاردانشی ، دانش‌کار ، مدیریت دانش  و سازمان‌های‌ دانشی  ، خبر از‌ شدت یافتن این روند می‌دهد. پیتردراکر  ، با به‌کارگیری این واژگان خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان‌ها می‌دهد که در آن‌ها به جای قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد. براساس این نظریه درآینده جوامعی می‌توانند انتظار توسعه و پیشرفت داشته باشند که از دانش بیشتری برخوارد باشند. به‌ این ترتیب برخورداری از منابع طبیعی نمی‌تواند به اندازه دانش مهم باشد. سازمان‌ دانشی به توانمندی‌هایی دست می‌یابد که قادر است از نیروی‌ اندک، قدرتی عظیم بسازد (الوانی، 1385، 283). 

 

هدف از فعالیت‌های دانش در سازمان، اطمینان از رشد و‌تداوم فعالیت‌ها در جهت حفظ دانش حیاتی در تمامی سطوح، به‌كارگیری دانش موجود در تمامی چرخه‌ها، تركیب ‌دانش در جهت هم‌افزایی، كسب مداوم دانش مربوطه، توسعه دانش جدید از طریق یادگیری مداوم كه به‌وسیله تجارب درونی و دانش بیرونی ایجاد می‌شود است (Bourdreau & Couillard, 1999, 27).

سازمان‌ها با تكیه بر دانش‌برتر امكان اتخاذ تصمیم‌های معقول‌تر در موضوع‌های مهم و بهبود عملكرد‌های مبتنی بر دانش را می‌یابند. از اینرو مدیریت دانش مقوله‌ای مهمتر از خود دانش محسوب می‌شود كه در سازمان‌ها به‌دنبال آن هستند تا نحوه تبدیل اطلاعات و دانسته‌های فرد و سازمان را به دانش و مهارت‌های فردی و گروهی تبیین و روشن كنند (Probest, 2000, 22).

 

مهمترین نقشی كه می‌توان به مدیریت دانش نسبت داد این است كه آن را به عنوان یك متدولوژی تغییر در نظر بگیرند. مدیریت دانش از یك طرف با جذب دانش‌های جدید به درون سیستم و از طرف دیگر با اداره موثر آن دانش‌ها می‌تواند مهمترین عامل تغییر یك سازمان باشد. دانش به‌واسطه نزدیكی به تصمیم و اقدامات سازمانی به مراتب بیش از داده‌ها و اطلاعات می‌تواند باعث بهبود عملكرد شده و در نتیجه كیفیت خدمات سازمان‌ها را به‌طور عام و سازمان‌های دولتی را به‌طور خاص بهبود ببخشد (Hales & Kalucy, 2002, 2).

 

 

 

 

 

بیان مسأله

جهان پس از گذار از انقلاب صنعتی كه سرمایه و نیروی کار به عنوان منابع اصلی آن به‌شمار می‌رفتند، شاهد انقلاب اطلاعاتی بوده،که در آن خلق ثروت و درآمد به عنوان منبع ارزشمند دانش می‌باشند. در اقتصادهای دانش محور امروزی، دانش به عنوان منبع‌‌ای کلیدی محسوب می شود که باید همانند جریان نقدینگی، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی تنها سازمان‌هایی می‌توانند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند که بتوانند از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار بهره گیرند. از اینرو مدیریت دانش به یکی از مهمترین وظایف سازمان‌هایی تبدیل شده است که تلاش می‌کنند به سازمان یادگیرنده تبدیل شوند، سازمان‌هایی که به طور موثر اقدام به کسب، خلق، انتقال و استفاده از دانش برای اصلاح و بهبود فعالیت‌ها و عملکرد خود می‌كنند (فانی، 1378).

 

مدیریت ‌دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است. مدیریت ‌دانش به تلاش‌هایی اشاره دارد که به طور سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایه‌های فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌ها با تمركز بر مدیریت ‌دانش و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه فناوری اطلاعات به دنبال دسترسی به مزایای حاصل از مدیریت دانش هستند و تلاش می‌كنند با پیاده‌سازی استراتژی مدیریت دانش عملكرد خود را بهبود ببخشند (Rowland, 2004, 96).   مدیریت دانش، كسب دانش درست برای افراد مناسب، در زمان صحیح و مكان مناسب است، به‌گونه‌ای كه آنان بتوانند برای دست‌یابی به اهداف سازمان، بهترین استفاده را از دانش ببرند (زعفریان، 1387، 3).مدیریت دانش، فرآیندی است كه به‌واسطه‌ی آن سازمان‌ها در زمینه یادگیری (درونی‌كردن دانش) كدگذاری دانش (بیرونی كردن دانش) و توزیع و انتقال دانش، مهارت‌هایی را كسب می‌كنند(ابطحی، 1385، 34).

 

كریس آرجریس در سال 1978 فرهنگ سازمانی را نظامی زنده می‌داند كه خود را در قالب رفتاری كه افراد سازمان از خود نشان می‌دهند، نحوه‌ای كه می‌اندیشند، احساس می‌كنند و شیوه‌ای كه با یكدیگر رفتار می‌كنند، نشان می‌دهد (Argyris, 1987).چالشی كه در اینجا وجود دارد این است كه مدیریت دانش موضوعی سیستماتیك و مقوله‌ای كه اجرای موفقیت‌آمیزآن نیازمند نگرشی همه جانبه و فراگیر به عوامل مختلف سازمانی است. بسیاری از سازمان‌هایی كه به دنبال پیاده‌سازی مدیریت‌ دانش بوده‌اند، اقدام به سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نموده‌اند. اما باید توجه داشت كه فناوری اطلاعات   تنها بخشی از مدیریت دانش است و پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز این استراتژی مستلزم این است كه عوامل سازمانی مختلف موجود در یك سازمان از جمله ساختارسازمانی  ، فرهنگ سازمانی  ، تكنولوژی  ، منابع انسانی   و ..، دارای ویژگی‌های خاصی بوده و از انسجام و هماهنگی لازم برخوردار باشند.

 

وجود شكاف و ناهماهنگی در بین این عوامل مانع از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز استراتژی مدیریت دانش خواهد شد. بنابراین شناخت وضعیت عوامل‌سازمانی از حیث ویژگی‌های لازم برای پیاده‌سازی استراتژی مدیریت‌ دانش، اقدام اولیه مهمی است كه می‌تواند بنیان مستحكمی را برای اقدامات بعدی در این راستا فراهم سازد (Lai, 2007, 322).

 

جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند كه سازمان‌های با قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ كنند. سازمان‌ها به منظور استفاده از دانش باید به سرعت در فعالیت‌های مربوط به مدیریت دانش موازنه ایجاد كنند. عموما برقراری چنین موازنه‌ای نیازمند ایجاد تغییرات در فرهنگ سازمان، ساختار، فنون و فناوری‌ها است. برخی از سازمان‌ها بر این باورند كه با تمركز صرف بر افراد، فناوری و فنون می‌توان دانش را مدیریت كرد (Bamforth, 1991, 55).

 

از دیدگاه مدیریت، فرهنگ سازمانی را می‌توان در قالب باورها و توقعات مشتركی كه از افراد سازمانی انتظار می‌رود، یك نظارت اجتماعی به‌شمار آورد. این باورها و انتظارات، هنجارها و ارزش‌هایی پدید می‌آورد كه با نیرومندی رفتار افراد و گروه‌ها را شكل می‌بخشد. این نظارت اجتماعی را می‌توان همان نظام غیررسمی دانست كه در برگیرنده كنش‌ها، میان‌كنش‌های غیررسمی، احساس‌ها، هنجارهای گروهی و ارزش‌هایی است كه افراد سازمانی بر آن‌ها مهر تأیید می‌زنند. 

 

به‌دیگر سخن، نظام غیررسمی، بخش یا قلمرو پوشیده و سركوب شده زندگی سازمانی با بخش‌ پنهان كوه‌یخی سازمان محسوب می‌شود. با نگاهی دقیق به این تعریف پی می‌بریم كه زمینه اصلی در فرهنگ سازمانی وجود سیستمی از معنی و مفاهیم مشترك در میان اعضای سازمان است. در هر سازمانی الگویی از باورها، سمبل‌ها، شعائر، داستان‌ها، آداب و رسوم وجود دارد كه به مرور زمان به‌وجود آمده‌اند. این الگوها باعث می‌شوند كه درخصوص این‌كه سازمان چیست و چگونه اعضاء باید رفتار خود را ابراز كنند، درك مشترك و یكسانی به‌وجود می‌آید. ویژگی‌های دهگانه‌ای وجود دارند كه وقتی با‌هم تركیب می‌شوند، فلسفه وجودی یك سازمان را به‌وجود می‌آورند كه عبارتند از: ابتكارفردی، خطرپذیری، رهبری، یكپارچگی، روابط مدیریت، كنترل، هویت، نظام پاداش، تحمل تعارض و الگوی ارتباطی. تركیب این ویژگی‌ها با درجات متفاوت نمایانگر نوع فرهنگ سازمانی حاكم و تأثیر بر عملكرد سازمان می‌باشد (الوانی، 1376).

 

برنامه مدیریت دانش بدون تحول فرهنگ سازمانی نمی‌تواند موفق باشد. فرهنگ سازمانی ایده‌آل برای مدیریت دانش آن است كه افراد درون سازمان، نخست؛ برای ارتقاء عملكرد شغلی خود به طور مداوم به دنبال مشاركت، یادگیری و دانستن باشند. دوم؛ آن‌چه را می‌دانند در سراسر سازمان اشاعه دهند و سوم این‌كه دانستنی‌های خود را در قالب خزانه مدیریت دانش سازماندهی كنند (قلی‌زاده؛ مرتضوی، 1390).

 

در این تحقیق از میان عوامل‌سازمانی متعددی كه در مدل‌های سازمانی مختلف ذكر شده‌اند، به بررسی یكی از عوامل كلیدی ” فرهنگ‌سازمانی” درارتباط با به‌كارگیری مدیریت ‌دانش پرداخته خواهد شد. در مطالعات متعددی كه در زمینه فرهنگ سازمانی در سازمان‌‌های مختلف انجام گرفته است، 10 بعد را برای فرهنگ سازمانی در نظر گرفته‌اند 

در این پژوهش مولفه‌های فرهنگ سازمانی بر مبنای مدل ارائه شده توسط رابینز  بوده و شامل موارد زیر است.

 

خلاقیت فردی: خلاقیت در برگیرنده هر كار و اقدامی است كه سازمان را در یك حوزه راهبردی جدید قرار می‌دهد. خلاقیت و نوآوری می‌تواند شامل توسعه و ایجاد محصول یا خدمت جدید، فرایند ساخت و تولید جدید، فناوری جدید، یا تغییر در مسیر و جهت راهبردی سازمان باشد (فانی، 1378) .حمایت مدیران: مدیران تا چه حدی با زیر دستان ارتباط برقرار كرده و ار آنها حمایت می‌كنند؟ یكی ار ابعاد حمایت مدیران، كمك به زیر دستان است كه گاهی از زندگی سازمانی فرد فراتر رفته و به زندگی شخصی او باز می‌گردد. از سوی دیگر مدیر هم به زیر دست جهت انجام امور و تحقق اهداف وابسته است (Moberg, 1990, 90).هویت سازمانی: عبارت است از اینكه تا چه حدی اعضای سازمان خود را با كل سازمان یكی دانسته و از آن كسب هویت می‌كنند. 

 

 

مواردی مانند: احساس غرور و افتخار عضویت در سازمان، تمایل به ماندن در سازمان و .. از مؤلفه‌های هویت سازمانی است (رمضانی، 1389، 28).

 

سازش با پدیده تعارض: عبارت است از میزانی كه كاركنان تشویق می‌شوند كه عینا تعرضات و انتقادات را بپذیرند(رمضانی، 1389، 28).

سبك رهبری: منظور از سبك رهبری این است كه تا چه حدی ارتباطات سازمانی به سلسله مراتب رسمی فرماندهی سطح بالای سازمان مرتبط است (رمضانی، 1389، 29).

سیستم پاداش: یعنی تا چه میزانی پرداخت‌ها نظیر حقوق، ترفیعات و ارتقاء بر اساس معیار عملكرد كاركنان صورت می‌گیرد (رمضانی، 1389، 28).

 

سیستم كنترل: سازمان تا چه حدی برای سرپرستی و كنترل كاركنان، به قوانین و مقررات و سرپرستی مستقیم متوسل می‌شود (رمضانی، 1389، 28).

خطرپذیری: حد و حدودی كه كاركنان پیشرفت را پذیرفته و مخاطره را می‌پذیرند (رمضانی، 1389، 28).

یكپارچگی: واحدهای درون سازمان چقدر تمایل دارند به پیوه‌های یكسان و هماهنگ عمل كنند (رمضانی، 1389، 28).

الگوهای ارتباطی: تاچه حد ارتباطات سازمانی به سلسله مراتب فرماندهی سطح بالای سازمان مرتبط می‌شود (رمضانی، 1389، 28).

 

سوال اصلی تحقیق این است كه رابطه فرهنگ سازمانی موجود نداجا بر به‌كارگیری نظام مدیریت ‌دانش توسط کارکنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) را مورد بررسی قرار دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست 

 

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق

 

بخش اول: فرهنگ سازمانی

2-1-1 مقدمه 16

2-1-2 منشأ و چگونگی شكل‌گیری فرهنگ سازمانی 17

2-1-3 تعریف مفهومی فرهنگ سازمانی 18

2-1-4 انواع فرهنگ سازمانی 22

2-1-5 ابعاد فرهنگ سازمانی 24

2-1-6 مدل‌های فرهنگ سازمانی 27

2-1-6-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هافستد 27

2-1-6-2 فرهنگ سازمانی از دیدگاه شاین 28

2-1-6-3 فرهنگ سازمانی از دیدگاه هرسی- بلانچارد 28

2-1-6-4 فرهنگ سازمانی از دیدگاه كویین 29

2-1-6-5 فرهنگ سازمانی از دیدگاه دنیسون 29

2-1-7 عوامل سازمانی تأثیرگذار بر فرهنگ سازمانی 34

2-1-8 مدیریت فرهنگ سازمانی 35

2-1-9 فرهنگ در سازمان‌های قدرت‌مدار 37

2-1-10 تحقیقات انجام شده در رابطه با فرهنگ سازمانی 39

 

بخش دوم: مدیریت دانش

2-2-1 مقدمه 42

2-2-2 تعاریف مفهوم داده، اطلاعات، دانش 43

2-2-2-1 مفهوم داده 43

2-2-2-2 مفهوم اطلاعات 44

2-2-2-3 مفهوم دانش 44

2-2-3 طبقه‌بندی انواع دانش 45

2-2-3-1 دانش از نظر نوناكا 46

2-2-3-2 دانش از نظر جورنا 46

2-2-3-3 دانش از نظر ماشلوپ 47

2-2-3-4 دانش از نظر لیدنر 48

2-2-4 عناصر و ویژگی‌های دانش 48

2-2-4-1 عناصر دانش 49

2-2-4-2 ویژگی‌های دانش 50

2-2-5 دانش آفرینی در سازمان 53

2-2-6 تعریف مفهومی مدیریت دانش 56

2-2-7 منشأ و چگونگی شكل‌گیری مدیریت دانش 57

2-2-8 اصول مدیریت دانش 61

2-2-9 اهداف مدیریت دانش 63

2-2-10 تئوری‌های مدیریت دانش 64

2-2-10-1 تئوری‌های مدیریت دانش جامع 64

2-2-10-2 تئوری‌های مدیریت دانش تیمی 66

2-2-10-3 تئوری‌های مدیریت دانش جامعه‌گرا 67

2-2-11 مؤلفه‌های مدیریت دانش 68

2-2-12 مدل‌های مدیریت دانش 69

2-2-12-1مدل بویست 71

2-2-12-2 مدل شش بعدی 72

2-2-12-3 مدل نوناكا 73

2-2-12-4 مدل رن جانسون 76

2-2-14-5 مدل استیوهالس 77

2-2-13 موانع مدیریت دانش 79

2-2-14 تحقیقات انجام شده در ارتباط با مدیریت دانش 82

2-2-14-1 پژوهش گلد 82

2-2-14-2 پژوهش موهرمان 83

2-2-14-3 پژوهش ریگانز و مك اویلی 84

 

بخش سوم: نیروی دریایی ج. ا. ا

2-3-1 مقدمه 86

2-3-2 نیروی دریایی ج. ا. ا 87

 

 

 

منابع

 

 

 

جداول

2-1-1 عوامل و ابعاد شكل دهنده‌ی فرهنگ سازمانی 25

2-1-2 فرهنگ از دیدگاه هرسی و بلانچارد 28

2-1-3 فرهنگ از دیدگاه كویین 29

2-1-4 مقایسه‌ی تطبیقی مدل‌ها و الگوهای ارتباطی 34

2-2-1 انواع مختلف دانش در ساختارهای 5گانه مینزبرگ 47

2-2-2 مؤلفه‌های مدیریت دانش از نگاه صاحب‌نظران 69

2-2-3 تعامل دانش نهفته و صریح 74

2-2-4 مدل مدیریت دانش با توجه به ساختار كار 76

 

 

 

اشكال

2-1-1 منبع و منشأ فرهنگ سازمانی 17

2-1-2 پرده‌های فرهنگ از دیدگاه شاین 21

2-1-3 فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی 36

2-2-1 تئوری مدیریت دانش جامعه‌نگر 67

2-2-2 مدل عمومی دانش در سازمان 70

2-2-3 مدل بویست 71

2-2-4 مدل شش‌بعدی مدیریت دانش 72

2-2-5 چارچوب مفهومی فرایند ایجاد دانش 73

2-2-6 مدل مبتنی برفرایندهای دانش 78

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • مدل های پیاده سازی فن بازار و عوامل موثر بر موفقیت آن

    مدل های پیاده سازی فن بازار و عوامل موثر بر موفقیت آن تعریف فن بازار انواع فن بازار فن بازار در ایران ضرورت وجود فن بازار تفاوت فن بازار با سایر بازارها مدل های پیاده سازی فن بازار عوامل موثر…

  • پاورپوینت موتور های جستجوگر

    پاورپوینت موتور های جستجوگر پاورپوینت تحقیق راجب موتور های جستجوگر دانلود پاورپوینت موتور های جستجوگر موتور های جستجوگر گوگل دانلود پاورپوینت راجب انواع موتور جستجوگر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت موتور های جستجوگر جهت رشته کامپیوتر در قالب 14…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین 77 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه برنامه ریزی منابع سازمان و زنجیره تامین 77 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین مبانی نظری برنامه ریزی منابع سازمان پیشینه تحقیق…

  • پاورپوینت شاخص ها و رویکردها بهره وری و بررسی مدل های آن

    پاورپوینت شاخص ها و رویکردها بهره وری و بررسی مدل های آن پاورپوینت مدیریت بهره وری پاورپوینت درباره بهره وری دانلود پاورپوینت بهره وری پاورپیونت بهره وری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بهره وری اندازه گيری و تحلیل جهت…

  • بررسی ابعاد اخلاق کاری و اهمیت آن

    بررسی ابعاد اخلاق کاری و اهمیت آن کلمات کلیدی : ابعاد اخلاق کاری اخلاق کار در ایران پایان نامه اخلاق کاری انواع اخلاق در سازمانها عوامل موثر بر رعایت اخلاق کاری اهمیت و ضرورت پرداختن به اخلاق کاری رفتن به…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد ازدواج 48 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد ازدواج 48 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ازدواج مبانی نظری ازدواج پیشینه تحقیق ازدواج پیشینه داخلی ازدواج پیشینه خارجی ازدواج پیشینه پژوهش ازدواج پیشینه نظری ازدواج ادبیات نظری ازدواج چارچوب…

  • دانلود تحقیق درباره دلبستگی word

    دانلود تحقیق درباره دلبستگی word رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی دلبستگی با فرمت docx در قالب 63 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد       فهرست مطالب دلبستگی60 2-2-13-…

  • پاورپوینت روش های صحیح مطالعه و یادگیری

    پاورپوینت روش های صحیح مطالعه و یادگیری پاورپوینت روش صحیح مطالعه پاورپوینت روش صحیح یادگیری پاورپوینت روش های صحیح مطالعه پاورپوینت طرق مختلف مطالعه پاورپوینت درباره شیوه ی مطالعه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت روش های صحیح مطالعه و…

  • بررسی حقوقی اعمال تجاری، امضا الکترونیک و قرارداد الکترونیک

    بررسی حقوقی اعمال تجاری، امضا الکترونیک و قرارداد الکترونیک بررسی حقوقی اعمال تجاری بررسی حقوقی امضا الکترونیک بررسی حقوقی قرارداد الکترونیک پایان نامه دادگاه الکترونیکی پایان نامه داوری الکترونیکی جایگاه حقوقی امضاء الکترونیکی جایگاه حقوقی قرارداد اینترنتی رفتن به سایت…

  • پاورپوینت آشنایی با آب و الکترولیت ها در بدن

    پاورپوینت آشنایی با آب و الکترولیت ها در بدن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با آب و الکترولیت ها در بدن جهت رشته پزشکی در قالب 34 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و…

  • بررسی مدت زمان با میزان رضایت زناشویی

    بررسی مدت زمان با میزان رضایت زناشویی زندگی زناشویی دانلود پایان نامه رضایت زناشویی دانلود پایان نامه سازگاری در زندگی زناشویی شناسایی عوامل سازگاری در زندگی زناشویی بررسی مدت زمان با میزان رضایت زناشویی بررسی و شناخت عوامل منجر به…

  • بررسی مصرف مواد در ایران و عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد

    بررسی مصرف مواد در ایران و عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد کلمات کلیدی : مصرف مواد در ایران  مبنای نظری وابستگی به مواد نظریه های وابستگی به مواد عوامل تاثیر گذار بر مصرف مواد رویکردها ی درمانی وابستگی به…

  • پاورپوینت سنسورهای پزشکی

    پاورپوینت سنسورهای پزشکی دانلود پاورپوینت سنسورهای پزشکی دانلود پاورپوینت درمورد سنسورهای پزشکی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت سنسورهای پزشکی جهت رشته پزشکی در قالب 69 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • دانلود پاورپوینت شبکه های اجتماعی و اثرات آن

    دانلود پاورپوینت شبکه های اجتماعی و اثرات آن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شبکه های اجتماعی و اثرات آن جهت رشته روانشناسی در 28 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی

    بررسی سیستمهای انژکتوری خودروهای داخلی انژکتورها سیستمهای انژکتوری تولیدات کارخانه ایران خودرو و سایپا سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک رفتن…

  • پاورپوینت بررسی دستگاه های حفر تونل (TBM)

    پاورپوینت بررسی دستگاه های حفر تونل (TBM) پاورپوینت بررسی دستگاه های حفر تونل TBM پاورپوینت دستگاه های حفر تونل TBM دستگاه های حفر تونل TBM تحقیق دستگاه های حفر تونل TBM دستگاه های حفر تونل TBM تاریخچه حفاری طبقه بندي…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری سبک های حل مسئله

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری سبک های حل مسئله کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های حل مسئله مبانی نظری سبک های حل مسئله پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله پیشینه داخلی سبک های حل مسئله…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری عمومی شماره 11(افشای اشخاص وابسته)

    پاورپوینت استاندارد حسابداری عمومی شماره 11(افشای اشخاص وابسته) پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره‌ 11یازده پاورپوینت استاندارد حسابداری عمومی شماره 11 پاورپوینت افشای اشخاص وابسته تحقیق افشای اشخاص وابسته پاورپوینت درس بررسی موارد خاص حسابداری پاورپوینت استانداردهای حسابداری رفتن به سایت اصلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازاریابی رابطه مند 19 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بازاریابی رابطه مند 19 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بازاریابی رابطه مند مبانی نظری بازاریابی رابطه مند پیشینه تحقیق بازاریابی رابطه مند پیشینه داخلی بازاریابی رابطه مند پیشینه خارجی بازاریابی رابطه مند…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تراوش در بدنه سد

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تراوش در بدنه سد مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد دانلود مبانی نظری پدیده تراوش در بدنه سد پیشینه تحقیق پدیده تراوش در بدنه سد ادبیات نظری پدیده تراوش در بدنه سد فصل دوم…

  • پرسشنامه تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

    پرسشنامه تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی پرسشنامه استقرار مدیریت دانش پرسشنامه امکان سنجی استقرار مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد امکان سنجی استقرار مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی پرسشنامه عوامل موثر بر استقرار…

  • بررسی اثر استراتژی مدیران آموزشی بر تغییر و تحول سازمانی آموزشگاههای منطقه 2 تهران

    بررسی اثر استراتژی مدیران آموزشی بر تغییر و تحول سازمانی آموزشگاههای منطقه 2 تهران دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی دانلود پایان نامه علوم تربیتی بررسی اثر استراتژی مدیران آموزشی بر تغییر و تحول سازمانی آموزشگاههای منطقه 2 تهران اثر…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه تعصب

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه تعصب کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعصب مبانی نظری تعصب پیشینه تحقیق تعصب پیشینه داخلی تعصب پیشینه خارجی تعصب پیشینه پژوهش تعصب پیشینه نظری تعصب ادبیات نظری تعصب چارچوب نظری تعصب…

  • پاورپوينت درس اقتصاد کوچ نشینان ایران

    پاورپوينت درس اقتصاد کوچ نشینان ایران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت درس اقتصاد کوچ نشینان ایران جهت رشته جغرافيا قالب  200 اسلايد و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش          …

  • پاورپوینت اشتغال زنان با رویکردی به برنامه چهارم توسعه کشور

    پاورپوینت اشتغال زنان با رویکردی به برنامه چهارم توسعه کشور رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اشتغال زنان با رویکردی به برنامه چهارم توسعه کشور جهت رشته اقتصاد در قالب 36 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مالیه رفتاری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مالیه رفتاری مبانی نظری مالیه رفتاری پیشینه تحقیق مالیه رفتاری مبانی نظری و پیشینه تحقیق مالیه رفتاری پیشینه پژوهش مالیه رفتاری ادبیات نظری تحقیق مالیه رفتاری دانلود مبانی نظری مالیه رفتاری دانلود پیشینه تحقیق مالیه…

  • پاورپوینت آموزش تدریس ریاضی هشتم - چند ضلعی ها

    پاورپوینت آموزش تدریس ریاضی هشتم - چند ضلعی ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس ریاضی هشتم - چند ضلعی ها به دانش آموزان کلاس هشتم متوسطه اول در قالب 8 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل…

  • پاورپوینت جزوه مدیریت مالی ‎ ۱

    پاورپوینت جزوه مدیریت مالی ‎ ۱ پاورپوینت جزوه مدیریت مالی ۱ پاورپوینت جزوه مدیریت مالی ۱ پیام نور پاورپوینت جزوه مدیریت مالی 1 رشته حسابداری پاورپوینت دانلود جزوه مدیریت مالی ۱ رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت جزوه مدیریت مالی…

  • دانلود پاورپوینت بازاریابی اینترنتی

    دانلود پاورپوینت بازاریابی اینترنتی دانلود پاورپوینت بازاریابی اینترنتی پاورپوینت در مورد بازاریابی اینترنتی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بازاریابی اینترنتی جهت رشته مدیریت در 50 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش  …

  • پاورپوینت آموزشی ویروس آنفولانزا و بيماری زایی آن

    پاورپوینت آموزشی ویروس آنفولانزا و بيماری زایی آن پاورپوینت آنفلوانزا پاورپوینت آنفلوانزای خوکی پاورپوینت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاورپوینت آنفلوانزا h1n1 پاورپوینت آنفلوانزای پرندگان دانلود پاورپوینت آنفولانزا پاورپوینت آموزشی آنفولانزا پاورپوینت بیماری آنفولانزا پاورپوینت درباره آنفولانزا پاورپوینت درباره انفولانزا رفتن…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه ادبیات و مبانی نظری بیمه و رتبه بندی در بیمه پیشینه تحقیق بیمه و رتبه بندی در بیمه دانلود پیشینه تحقیق…

  • پاورپوینت روش های اجرای پروژه

    پاورپوینت روش های اجرای پروژه پاورپوینت انواع روش های اجرای پروژه، معایب و محاسن آنها پاورپوینت سیستم های اجرای پروژه پاورپوینت روش اجرایی پروژه پاورپوینت انواع پروژه های اجرایی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت روش های اجرای پروژه جهت…

  • صدف های دو کپه ای پخته و خام

    صدف های دو کپه ای پخته و خام صدف های دو کپه ای پخته و خام رفتن به سایت اصلی نمونه  پایداری و ثبات صدف دو کفه ای خام دارای پوسته (Mytilus galloprovincialis)، به صورت بسته بندی در هوای معین…

  • پاورپوینت محورهای اساسی اخلاق پزشکی

    پاورپوینت محورهای اساسی اخلاق پزشکی پاورپوینت اخلاق در آموزش عالی پاورپوینت اخلاق در آموزش پزشکی پاورپوینت اخلاق در آموزش پزشکی ppt پاورپوینت اخلاق در آموزش بهداشت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت محورهای اساسی اخلاق پزشکی جهت رشته آموزشی در قالب…

  • پاورپوینت قوانین کارگری در مورد حقوق و دستمزد و پاداش به همراه فایل ورد

    پاورپوینت قوانین کارگری در مورد حقوق و دستمزد و پاداش به همراه فایل ورد رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت قوانین کارگری در مورد حقوق و دستمزد و پاداش  به همراه فایل ورد  جهت رشته حسابداری در قالب 40 اسلاید…